Gyermekek étrendje, kánikulában

Táplálkozás felső fokon – dietetikai szaktanácsadás
2017-04-21

Gyermekek étrendje, kánikulában

Gyermekek étrendje, kánikulában

Itt az augusztus és ahogyan már megszokhattuk, a hőség is megérkezett vele együtt. Barcza Zsuzsa dietetikusunkat arról kérdeztük, hogy a gyermekeinknél mire figyeljünk oda a kánikulában, milyen ételekkel tehetjük számukra elviselhetőbbé a meleget.

Kezdjük a folyadék fogyasztásnál. Mennyi folyadékra van szüksége egy gyermeknek kánikulában?

Felnőtteknél az ideális folyadék bevitel a testsúly körülbelül 4%-ának megfelelő literben kifejezett mennyiség, normál aktivitás mellett. A gyermekeknél szabályt így nem lehet felállítani, mert általában fizikailag aktívabbak és a testfelépítésük is más. Arra érdemes a szülőknek odafigyelni, hogy lehetőleg minden órában igyon a gyermek, ne teljen el folyadék nélkül egyetlen óra sem.

Mit javasolsz, mit adjunk inni a gyerekeknek?

Első helyen említeném a vizet, annak ellenére, hogy sok szülőtől hallhatjuk, nem, vagy nehezen issza meg a gyerek. Nevelés kérdése, hogy egészen kis kortól hozzászoktatjuk-e a víz fogyasztásához. Adhatunk gyümölcs teákat lehetőleg cukor nélkül, vagy nagyon kevés cukorral, higított gyümölcsleveket, zöldség leveket. A cukros üdítők nem javasoltak, hiszen rengeteg fölösleges kalóriát tartalmaznak, vércukor szintet emelnek és összetételüknél fogva a szervezetnek fel kell ezeket dolgozni, tehát többlet emésztési feladatot adnak. A koffein tartalmú italokat vízhajtó hatásuk miatt kerülni kell, ezért is említettem a gyümölcs teák fogyasztását és nem jók a fekete és zöld teák. Bármilyen évszakban károsak a gyermek szervezetére az energia italok és a mértéktelen, szomjoltó jellegű kólaivás. A nagyon hideg folyadék, legyen az bármiből, sokkszerű hatás a szervezetnek, kerülni kell.

Jól értettem, hogy a gyümölcsleveket se töményen adjuk, hanem hígítva?

Igen. A gyümölcslevek vízzel történő hígítását javaslom mindenkinek. Sokan úgy vélik, hogy a gyümölcslevek egészségesek, hiszen gyümölcsből készülnek, vitaminokat tartalmaznak. Azonban ez így önmagában nem igaz, mert a legtöbb gyümölcslé hozzáadott cukorral készül. A száz százalékos gyümölcslevekkel is óvatosan kell bánni, többségükben a száz százalék nem értelmezhető így. Mindemellett gondoljunk bele, a gyümölcsök ugyan egészségesek, de gyümölcs cukrot, vagyis szénhidrátot tartalmaznak. Ha egy gyermek sok gyümölcslevet iszik, ez egyrészt eltelíti, hiszen a szervezete szénhidráthoz, energiához jut, így nem lesz éhes, nem fog rendesen enni. Másrészt ha sok cukor kerül a szervezetébe, amit nem mozog le, nem használ fel, egy idő után beépül a sejtekbe és hízáshoz vezet. Gyakran lehet olyan gyerekekkel találkozni, akik aránylag egészségesen esznek, mégis kövérkések és kiderül, hogy a hátterében a sok gyümölcslé és cukros üdítők állnak.

Ehhez képest sok szülő panaszkodik, hogy a gyereke csak az üdítőket issza meg.

Azt gondolom, hogy érdemes, sőt kell kísérletezni és ebbe a rossz szokásba szülőként nem beletörődni, a gyermek egészsége érdekében. Kétségtelen, hogy időnként ez kitartást igényel.

Mit egyenek a gyerekek kánikulában? Melyek a hűsítő ételek?

A tejtermékek, joghurt, kefir, zöldségek és gyümölcsök nem csak egészségesek, hanem folyadék tartalmúak is, tehát a szervezet hidratálásához is hozzájárulnak. A teljes kiőrlésű gabonafélék, baromfi és halételek szintén értékes tápanyagokat tartalmaznak a fejlődő szervezetnek. Talán inkább megfordítanám a kérdést, mi az, amit a gyermekekre gondolva kerülni érdemes. A túl sós ételek nem jók, hiszen vízmegkötőek, így a szervezet hidratálása ellenében dolgoznak. Ilyenek a chipsek, a rágcsálni valók többsége. Tovább növelik a folyadék beviteli igényt azzal, hogy a bennük lévő só megköti a vizet. A cukros ételek kedvezőtlen hatásairól mindannyian tudunk. A hőség szempontjából annyival egészítem ezt ki, hogy a cukor tartalmú ételek emésztése sok enzimet igényel, amelyek működéséhez folyadék szükséges, tehát a cukros ételek is emelik a folyadék beviteli igényt, ami amúgy sem kevés a meleg napokban, vagy ha ez nem történik meg, a cukros ételek is dehidratáló hatásúak.

Azt nehéz megmagyarázni egy gyereknek, hogy ne egyen a strandon palacsintát, vagy hagyja ott a nagymama süteményét. Mit tehetünk ilyen helyzetekben?

Semmilyen tiltás nem jó, csak szenvedéssel jár, én sem erre biztatom a szülőket. Ehelyett a mottó a mindent mértékkel. Egyen a gyermek palacsintát, nagymama süteményét, ez természetes, de ne tömegben, ne ez legyen számára a főétkezés. Előtte étkezzen megfelelően és ezek a desszert. Szülői viszonyulás, hogy a strandra, kirándulásra odacsomagoljuk-e az egészséges szendvicset, vagy a büfé kínálatára hagyjuk a gyereket, ráadásul nem kevés pénzért. Odacsomagoljuk-e a gyümölcs teát, vagy gyors mozdulattal cukros üdítő kerül a hátizsákjába.

Egészen pici gyermekek esetében mit javasolsz, mire figyeljenek a szülők?

Mindenképp kérjék ki a védőnő véleményét, a csecsemők, kis gyerekek speciális téma. Amit javaslok, hogy a különféle zöldég és gyümölcs pürék, akár házilag készítjük, akár boltban vásároljuk, ne tartalmazzanak plusz cukrot. Jó termékeket lehet kapni az üzletekben, természetes az íz hatásuk, magas a tápértékűk és hidratáló hatással is bírnak folyadék tartalmuknál fogva. Iváshoz esetükben is vizet a legjobb kínálni. Az üzletekben kaphatóak bébi teák, ezek egészséges összetételűek és híg gyümölcs teát is lehet adni. A pici gyermekeknél mindig gondoljunk arra, hogy egészen apró korban lehet megalapozni az ízlésvilágot és hosszú távra a szokásokat kialakítani, megformálni.